Categories
Trending topic

#MeToo in de game-industrie

Foto: Olichel via pixabay.com

Gisteren kwam er in het nieuws dat Harvey Weinstein 23 jaar celstraf krijgt voor verkrachting. Harvey Weinstein is dankzij de Metoo-beweging aangeklaagd door 5 vrouwen. Hij is schuldig bevonden van 2 van deze aanklachten. Maar we mogen niet vergeten dat niet alleen in de filmindustrie deze zaken voorvallen ook in de game-industrie speelt de Metoo-beweging een rol.

Het begon allemaal met Nathalie Lawhead die haar verhaal deelde op haar eigen website. Op die website staat een bericht: Calling out my rapist. Daar vertelt ze over hoe zij als vrouw misbruikt werd in de game-industrie en hoe ze verkracht werd door Jeremy Soule. Jeremy Soule maakt soundtracks voor videogames, hij is dus ook deel van de game-industrie. De verkrachting gebeurde bij een bedrijf, waarvan de naam niet genoemd werd, in Vancouver waar videogames gemaakt worden. Jeremy Soule ontkent alle beschuldigingen. Een paar dagen na Nathalie Lawhead volgde een tweede metoo-verhaal op twitter. Een andere game-ontwikkelaar, Zoë Quinn, deelde met de wereld dat ze misbruikt en geïntimideerd werd op de werkvloer. Ze beschuldigde hierbij haar medewerker van de game Night in the Woods, Alec Holowka. Holowka pleegde niet veel later zelfmoord. Deze twee berichten van misbruik en intimidatie zorgden ervoor dat andere vrouwen in de game-industrie de moed kregen om hun verhaal te delen.

De tweet van Zoë Quinn

Women in Games

Tijdens de Women in Games European Conference, dat plaatsvond in de London College of Communication, werd dit probleem aangekaart door Marie-Claire Isaaman, CEO van de beweging Women in Games. Zij vertelde dat al de beschuldigingen die de weken voor de conferentie gebeurden een Metoo-moment waren voor de game-industrie. Ook tijdens de 2 dagen van de conferentie waren er nog vrouwen die op de bijeenkomst zelf hun verhaal deelden met de anderen. Uit al deze beschuldigingen van intimidatie en misbruik kan men afleiden dat seksisme en vrouwenhaat nog schering en inslag zijn. Bij de conferentie lag de nadruk duidelijk op het feit dat dit probleem veel te maken heeft met de opleiding van mensen. Het moet al van kinds af aan aangeleerd worden om ervoor te zorgen dat er minder seksisme in de toekomst is. Wanneer dit pas op de werkvloer aangeleerd wordt is het meestal te laat.

“In the last few weeks, sadly, we have experienced a games #MeToo moment.”

Marie-Claire Isaaman, CEO van Women in Games

Seksisme in cijfers

70% van alle mensen in de game-industrie zijn mannen, maar liefst 28% zijn vrouwen en 2% zijn mensen die zich geen van beide geslachten voelen, zegt de Flemish Games Association. Dit wil dus zeggen dat de game-industrie gedomineerd wordt door een veel groter aantal mannen. Vrouwen zijn duidelijk in de minderheid wat ervoor zorgt dat seksisme meer voorkomt. 1/3 van alle vrouwelijke gamers is al eens slachtoffer geweest van misbruik door mannen, zegt onderzoeksbedrijf Bryter. Zij werken samen met de Women in Games. Uit hun enquête blijkt ook dat 31% van die 1/3 vrouwen verbaal mishandeld was, 33% ontving ongepaste berichten en 14% kreeg bedreigingen tot verkrachting. Deze zaken kwamen vooral voor bij ‘online gaming’. Hierbij is men zo goed als anoniem aangezien men niet face-to-face met elkaar spreekt. Zo is het dus veel makkelijker voor mannen om vrouwen te intimideren. Maar er zijn ook goede cijfers: 1/3 van de afgestudeerden aan het LCC BA Games Design, een richting waarbij je leert hoe je games moet maken, waren vrouwen, dat zegt The Guardian. Wat veel meer is dan vorige jaren.

By jonathandeblieck

Student journalistiek

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s